6 תחומים עיקריים בלימוד על בעלי חיים בגן

בעלי חיים, נושא כל כך עשיר, מלא בצבע, גוונים, שטחים, תכונות, מעגלי חיים, ורעיונות אין-סוף בכל תחום כזה. 

נעשה סדר. 

אלו הנושאים העיקריים, ומהם נבחר עפ"י הגילאים בגן והזמן הנתון.

שטחי המחיה - אזורים כמו מים רדודים, ג'ונגל, אזור מושלג, מעמקי הים, המדבר וכו'.

מגורי החיות - הבתים עצמם כמו הכוורת, הדיר, על העצים, במאורה וכו'. 

שרשרת המזון-  ובהמשך מארג המזון, המכיל מספר שרשראות יחד.


ועוד מספר נושאים גדולים אך פחות קריטיים:

הסוואה

השכבה החיצונית - "מי אני?" פרווה, נוצות, עור

מראה הגוזלים והגורים


מעבר לכך, יש נושאים נוספים כמו:

עקבות, זכר-נקבה, קולות החיות, כללי התנהגות מול בע"ח, טיפול וחמלה, ועוד ועוד. 

אלו הם נושאים מהנים וחווייתיים מאוד, שלא כדאי לפספס אותם בזמן לימוד הנושא, אעפ"י שהם פחות קריטיים להבנת הנושא. הם קצת כמו תבלינים, שאומנם אפשר לאכול בלעדיהם וגם לשבוע היטב, אבל החוסר בטעם יורגש. 


אנחנו נתחיל עם הנושאים הגדולים כאמור. 


שטחי המחייה- היכן בע"ח נמצאים?

נוכל להתחיל למיין בע"ח הנמצאים בגן, או תמונות שונות על שטחי המחייה השונים.

במפגש הראשון נשאל את הילדים בגן, היכן גר הגמל? ואיפה הלוויתן?

והברווז? גם הוא במים, אז הוא חי יחד עם הלוויתן במים?

כך עוד דוגמאות דומות, כדי להמחיש שבע"ח חיים באזורים שונים, שונים מאוד. 

במקביל, חודרת ההבנה, שהמאורה היא אומנם ביתו של הדב, אבל לא שטח המחייה שלו. הוא לא נמצא כל היום בפנים. 

אז היכן מסתובב הדב? בשלג? בסוואנה?

את שטחי המחייה בתמונה ניתן להוריד מהעזרים לגליון 10. למנויות בלבד. 

פעילויות מגוונות סביב עזר זה, ניתן למצוא בגליון המלא. 

דוגמה:
קלסר התאמת בע"ח לשטחי המחייה:


מגורי החיות- היכן הן גרות?

העכביש בקורים שלו, הכבשה בדיר, והנחש במחילה. קל. 

אבל מה קורה עם היונה? היא באמת בשובך? והדבורה, בכוורת הלבנה בחוץ או בכוורת הטבעית? כל הכלבים במלונה? החתול בסל?

בקיצור, יש הגדרות שכדאי לרענן ולחשוב מחדש. 

הפירוט המלא בעזרים ובגליון 10. 

בעזרת הקלפים ניתן להתאים בע"ח לבתיהם, לשחק במשחק זיכרון, הכנסה לתאים תואמים, ועוד. 

דוגמה על בסיס מעטפות דיסקים. מדביקים את הכרטיסם של בע"ח, ומגלים בפנים היכן הם גרים.


שרשרת המזון- אוכלים זה את זה, ותלויים זה בזה 

נקודה חשובה:

שרשרת מזון היא רק דוגמה אחת לטורף-נטרף בתא שטח מסוים. 

לעומת זאת, מארג מזון, הוא מערכת אקולוגית שלימה הכוללת מספר רב של שרשראות מזון באותו תא שטח.

אלו הן שרשראות מזון, יחידניות. מהטורף עד לנטרף האחרון.
אבל זהו מארג מזון, והוא כבר מכיל את מפת השטח המציאותית יותר:

עם זאת, ילדי הגן חייבים לקבל מסר פשוט כבסיס לנושא, ובמיוחד אם זו הפעם הראשונה שנוגעים בו. 

לכן, נכון יותר להציג שרשרת מזון יחידה כמייצגת את מארג המזון, אעפ"י שהיא תמונה חלקית לחלוטין בשטח. ניתן להציג שרשרת כזו בקו ישר וברור, או בעיגול המזין את עצמו. 

הכנו לכך דוגמאות שונות במספר שטחי מחייה מגוונים, והכל זמין להורדה למנויות.


משפטי המפתח הם X מזין את Y- הצמחייה מזינה את הזברה, הזברה מזינה את האריה, והאריה בתורו, מזין את התולעים באדמה (וגם את אוכלי הנבלות המזרזים את הפירוק שלו). 

לאחר סיום הטמעת נושא זה, כדאי מאוד להזכיר את האיזון המושלם וחלילה את הפרתו. כולנו יודעים כמה הטבע מושלם ומסתדר לבד בלי שנפריע לו. איך כמות הזברות חשובה לכמות האריות, ואלו חשובים לשימור מצב הגורילות, ואלו על הנמרים וכן הלאה. כולם כולם תלויים זה בזה ומשפיעים האחד על השני. 

דוגמאות מעולות ניתן למצוא בגליון 10 על החתול כמשל: סילוקו מהמרחב משפיע ישירות על הנחשים, העכברים, הג'וקים, הציפורים והיונים, ועוד. עזרים תואמים קיימים בתיקייה המתאימה למנויות. 


הסוואה- מה הקסם שלהם

נושא ענק, לימודי מאוד, מרתק ומושך את הילדים. 

ההסוואה היא רק חלק מההתאמה של בע"ח לסביבתם. כל בעלי החיים מותאמים לסביבתם, בלי יוצא מן הכלל. אם ישנם חריגים, זה רק בגלל התערבות ישירה של בני אדם, לטוב ולרע: גידול חיות מחמד בבית, גני חיות, חוסר איזון כמו במקרה חזירי הבר בחיפה, וכד'.  

ההתאמה של בעלי החיים לסביבתם קיימת בכמה מישורים: מיקומם במארג המזון, האקלים באזור, מבנה הגוף (גודל, סוג העור, חושים וכד'), היכולות האישיות וכן, גם ההסוואה: צבע העור, הפרווה או הנוצות, מקומות מסתור או היכולת להסתתר (מתחת למים כמו תנין, לקפוא במקום כמו עצלן). 

ללא ספק, הביטוי החיצוני הבולט הוא זה שמושך כאן, במיוחד את הילדים, ובו נעסוק מן הסתם.
בחרי כיצד תעדיפי לגשת לנושא: האם לגעת בכלל בעלי החיים ולהתפזר על מגוון גדול, או להתמקד בבעלי חיים ספציפיים לדוגמה, ודרכם למצות את הנושא.
בגליון מספר 10 הבאנו מספר בעלי חיים בולטים ביכולות הסוואתם, והם מייצגים בע"ח רבים אחרים שהסוואתם עובדת באותו אופן. 

בע"ח שקיבלו התייחסות ותוכן מיוחד הם:

פודרגוס ינשופי

אבנון

מקלון

שממית זנב העלה

זיקית

חרק העלה

התמנון (המאסטר בהסוואה והתחפשות)

והזברה.

המקלון כדוגמה להכנת מיצגים בגן.מתמקדים במספר בע"ח המסווים היטב בסביבתם, ובונים להם את שטח המחייה שלהם, כך שנוכל להטמין אותם בהסוואה מושלמת. 

כדי להשלים את הדגמים, או כתחליף, ניתן להתמקד ביצירות, צביעה, גזירה וכד'. כאן זהו עמוד מתוך גליון 10 על השממית המיוחדת הזו. 



קבצי תמונות מלאים, פתוחים להורדה למנויות על המגזין, גליון מספר 10, בעלי חיים.